Lokalhistorisk arkiv for Als og omegn
„Politiken"
Kronik. 16‑7‑33
En Spillemand fra Himmeland
Den nordjyske forfatter Carl Raaschou, Nørre Saltum, fortæller i
nedenstående artikel om den gamle Landsby‑musikant Jens Frederiksen, der
sammen med sine otte sønner spiller til dans ved himmerlandske bondegilder.
En juleaftenskvæld i gråligt og tåget vejr møder jeg ham på
kirkevejen. Kirkeklokkerne kimer den sædvanlige halve time før solnedgang,
mens solnedgangen i sig selv er usynlig. Gubben er nu nær de firs, og han kommer
dér undersætsig og firskåren og hvidskægget, stubbende på sine korte ben som en
gammel julenisse. Han er på hjemvejen fra sin sædvanlige tredje vandring til
stranden. Dette stykke vej fra hjemgården gennem den ene side af landsbyen, ad
kirke‑ og strandvejen og ned gennem den berømte hulvej til stranden – et lille
kvarters gang i alt, er så at sige mandens livsløb igennem snart fire gange ti
år. Kun i meget få og meget korte perioder af sit liv er han slået ud af sin
daglige bane, som han da altid er vendt tilbage til og faldet til ro i igen.
Hvad der så ellers gennem et langt liv er nået frem til dette menneskesind, er
nået frem på dette kvarters gang frem og tilbage mellem gården og stranden.
Men vandringen det korte stykke vej har mangen en gang taget timer.
Der skulle hilses og skiftes ord med så mange, han kom ivej for. Deraf flød der
lange samtaler og diskussioner – og dagene gik; gamle Jens Frederiksen gik –
imellem han stod, altså.
Omkring århundredskiftet gjorde en smart kroejer navnet "BAD ALS"
kendt over det ganske land. Det var i disse dage ret uanmindeligt, at et østjysk
badested – oven i købet med dårlige badeforhold – var besøgt af henimod et
hundrede faste badegæster på én gang. Men den næsten sjællandske natur derude
ved Kattegat, en mils vej nord for Mariager Fjord, holdt feriegæsterne fast og
drog turister i hobetal ud til kysten, de selv efter datidens begreber dårlige
vejforhold til trods.
Hele denne fremmed-invasion kom som en styrtsø over egnen og dens
befolkning. Den prægede egnens ungdom, den åbnede øjnene for moderne tænke‑ og
handlemåde, og gav vel mangt et sted usikkerhed i livsindstillingen. Een
befandt sig imidlertid under alt dette som en fisk i vandet; Jens Frederiksen,
hvis sjæl fra barndommen af dirrede i rytmer og takter og toner, fik nu lange
ture på sin korte vandring. Nu kom han for alvor ud for oplevelser gennem sine
samtaler med betydende mænd inden for musikens og kunstens verden i det hele
taget.
Men også mandens politiske interesse fandt næring i hine dage. Med
sindet for længst tændt i brand af gnister fra den Hørupske esse, sankede Jens
Frederiksen sig nu smuler fra den rige mands bord, manden som levede derude,
hvor begivenhederne foregik. Navnene på alle disse mænd, som dengang færdedes
på Als' landsbygader, er vel nu
glemt af de fleste nulevende; det er heller ikke afgørende, hvem disse var, det
afgørende ligger i, at mændene kom engang, kom som stjerneskud, lyste op og
forsvandt igen. Men éngang opdaget havde Als forholdsvis let ved at holde sit
turist‑renommé vedlige; som turistby hævder Als sig den dag i dag som en flot
Numer et blandt Himmerlands landsbyer.
Men det var ikke byen ‑ det var manden. Født af en bonde og selv
bonde alle sine livsens dage gik Jens Frederiksen på sin fædrenegård og
tilliggende mølle, indtil soldatertjenesten kaldte ham bort. Han aftjente sin
værnepligt som regimentsmusiker i Viborg, og impulserne fra en større musiks
verden satte manden i drift, ja endog i den grad, at han siden efter, et par
menneskealdre igennem, pløjede
musik frem i sine medmenneskers sind derhjemme i sognet som bonden pløjer den
fede undergrund frem på sine tilsandede agre.
Jens Frederiksen kultiverede sin Hjemegns befolkning musikalsk.
Han tog gennem de mange år bøndernes og håndværkernes sønner til sig og
lærte dem at spille, og ret tidligt havde han sit eget orkester af egne elever.
Igennem et sejgt og lidet påskønnet slid lærte han disse bondeknolde at
spille, han tampede musiken ind i deres træge kroppe og sind. Det var således i
det sidste tiår af forrige århundrede, at Jens Frederiksen sammen med byens
førstelærer fik et mandskor stablet på benene – og nu kom så også turen til
sangen. Efter mange års utrætteligt og møjsommeligt slid fra ledernes og de
enkelte trofastes side begyndte da omsider al denne musikalske opdragelse at
sætte frugt. Man så nu i disse år derude i denne afsides landsby det særsyn, at
Afholdshjemmets store sal kunne stuves fuld af mennesker fra by og omegn,
mennesker, som kom bare for at høre Jens Frederiksen og hans musikere spille og
sangforeningens kor synge. Det var sådanne aftener, den lille firskårne mand
med det rødlige åsyn og det siden ungdommens dage grå hår opstrøget over den
brede pande lærte disse hundreder af tilhørere at lytte. Disse bønder, fiskere
og håndværkere sad ikke i flere timer på umagelige træbænke for at ryge tobak
og passiare til musikkens akkompagnement, nej, de sad tavse og lyttede. Det var
således, der blev spillet derude i den lille sydøsthimmerlandske landsby i
disse år, spillet som intet andet sted inden for mange miles område.
Alligevel har vi kun en del af manden, hvis vi hæfter os ved de
klassiske navne, som dengang stod på Jens Frederiksens musikprogrammer. Manden ville da ikke, hvis dette var
ham nok, have været det, han i bund og grund var – en spillemand, thi de fleste
nætter af sit lange musikerliv tilbragte Jens Frederiksen nok alligevel på
spillemandssæderne rundt om i dansesalene, og er blevet ved dermed helt op på
sine gamle dage. Vel tog han delvis denne side - - -
her mangler en fortsættelse!